martegranlund March 26, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Vi har nå hatt vår siste forelesning med Thore Larsgård i denne delen av faget Varehandel: bærekraftig og digital. Hovedfokuset har vært bærekraft og preget alle blogginnleggene jeg har skrevet her inne, men også hva jeg tenker på og gjør ellers i perioden. 

Siden jeg begynte på studiet Markedsføring og salgsledelse har jeg vært veldig sikker på at dette var rett valg for meg, og interessen min for varehandel, salg og markedsføring har bare økt og økt! Og jeg merker viktigheten av å ta riktige valg for at man skal trives, dyrke sin interesse og hvordan det påvirker engasjementet og hverdagen. Dette kurset har også gitt meg følelsen av at det jeg gjør er enda mer riktig for meg, om mulig!

I disse tider hvor alt fokuset er på smittevern, forferdelig trist statistikk og Covid-19 tror jeg det er enda viktigere å tenke på bærekraft. Ikke bare for å ta vare på miljøet, men også våre medmennesker og hvordan dette kan håndteres om noe lignende skjer igjen. Og da synes jeg at definisjonen av bærekraft er en viktig påminnelse på akkurat dette: 

Utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov.

FNs verdenskommisjon for miljø og utviklings rapport Vår felles framtid (1987)

Det er nok viktigere enn noen gang å se på hvordan vi bruker ressursene vi har, hvordan vi handler (ikke bare hvordan vi handler i butikker eller på nett, men også vår generelle atferd) og hvordan vi bruker det vi har. Tenk på at alle skal få mat, alle skal få helsehjelp ved behov og alle skal få leve et så godt liv som mulig. Tenker vi ikke på andre i tider som dette, kan vi kanskje ikke få dekket våre behov selv. Og dette er også bærekraft.

Bilde hentet fra unsplash.com.

Når dette kurset startet forventet jeg at jeg skulle få en dypere forståelse for hva bærekraft er og hva dette omfatter. Jeg forsto at dette begrepet omfatter alt som omringer meg i omgivelsene mine, selv om jeg ikke var klar over det. Jeg har forstått hvor mye bærekraft påvirker verden, hvordan det er et godt verktøy i flere ledd i varehandelen og hvordan jeg kan fokusere på det på et personlig plan for å bidra til en positiv utvikling. 

Jeg har lært mer om sirkulær økonomi, nye forretningsmodeller og bedrifters samfunnsansvar gjennom gode gjesteforelesninger fra Renovasjonsetaten i Oslo, Renas AS, FN, Fairtrade, Tuckify AS og Tine hvordan de benytter seg av denne teorien i praksis. 

Jeg vil takke Thore for et flott engasjement og gode, kunnskapsrike forelesninger som har gitt meg mye å tenke på, og mye å jobbe videre med i arbeidslivet!