malinkathinka February 27, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Er du en nyoppstartet bedrift eller veletablert om det er sagt har jeg et tips om du ønsker at bedriften din skal vokse. Har du noen gang tenkt på hvor mye du Googler i løpet av en dag? Eller andre har sagt til deg «søk det bare opp på Google»? Vel, det hører jeg ofte og det er av en grunn.

Mitt tips: Bruk de ekstra kostnadene det koster deg å by på annonseplass koblet til spesifikke søkeord på Google. Her sikter jeg så klart til Google sitt annonsesystem også kjent som Adwords. Med Google Adwords kan du som bedrift nå ut til personer som aktivt søker etter produkter eller tjenester dere tilbyr og oppnå større trafikk og kjøp. For å benytte Google Ads må du delta i auksjon blant andre konkurrenter hvor du byr på ord. Her ser Google på kvaliteten av annonsen og nettsiden din samt hva du som bedrift er villig til å betale gjennom en budrunde.

Hvordan fungerer det? 

Et viktig utgangspunkt ved bruk av Google ads er å velge et riktig søkeord som vil være mest sannsynlig at kunden din vil søke på når behovet oppstår.

Tenk deg at du er en bedrift som tilbyr sportsklær og en større del av produktsortimentet ditt består av friluftsklær. Du har fått beskjed av ledelsen at de nå ønsker å utvikle en kampanje hvor målet er å øke salg av telt ettersom påsken nærmer seg. De velger telt som søkeord. Det bedriften nå må gjøre er å lage annonser knyttet til søkeordet «telt». Et viktig poeng her er å utvikle annonser som er av høy kvalitet (verdi) for kunder som leser. Et eksempel kan være en annonse hvor Lars Monsen anbefaler produktet. Dette skaper større troverdighet og ikke minst oppmerksomhet som kan føre til at flere klikker inn på annonsen og kanskje til og med deler.

Det er lett å tenke at det kun holder å spytte inn nok penger i budrunden for å nå toppen, dette er feil. Det er til syvende og sist Google som bestemmer hvilke annonsører de ønsker å rangere høyest på søkemotoren. Her velger de ut ifra de beste og mest relevante annonsene og premiere ut ifra dette.

Hva er fordelene?

  • Målrettet markedsføring: Det er lettere å nå ut til målgruppen mer konkret. Ofte begynner kunden med et google søk når behovet oppstår og på den måten treffe de i riktig kjøpsøyeblikk.
  • Du kan nå ut til langt flere internettbrukere over hele verden. Dette kan føre til at du når til langt flere potensielle kunder som både er villig til å kjøpe men også deler videre.
  • Ved bruk av Google ads har du full kontroll på hva som fungerer og ikke gjennom resultater du mottar basert på aktiviteter som utføres.
  • Du betaler kun for klikk. Dette gjør at du har full kontroll over kostnader og lønnsomhet.

Ikke overbevist nok? Sjekk ut videoen da vel 🙂

Er du?

// Malin Kathinka