Simen Langseth April 2, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Sertifiseringer fra kursene

Det er viktige å hele tiden tilegne seg ny informasjon eventuelt å bygge på den kunnskapen en allerede har. En god mulighet kan være ulke nettkurs, både betalte og gratis. Jeg personlig har tatt to gratis kurs som er Facebook Blueprint ( en student versjon) og Google Digital Garage og skal fortelle litt om mine erfaringer med disse. 

Facebook Blueprint består av 20 kurs hvor hvert kurs er anslått å vare i 15 minutter. Kursene består av temaer alt fra regler og segmenter til kampanjer, kursene har ulik består av og 3 ulike vanskelighetsgrader. Noen kurs var overfladiske hvor jeg følte at det en leste var veldig allmennkunnskap. Det var også noen andre kurs som jeg lærte viktig aspekter og begreper, dette var regler over hvordan en annonse kunne være og hva den kunne inneholde, jeg lærte også en del om selve annonseringen og litt om Facebook Pixel og hvordan dette fungerte. Jeg likte godt at det var en del med teori etterfulgt av praktiske oppgaver en måtte løse for å utføre kurset. 

Google digital garagebestår av mange ulike kurs hvor jeg tok det som heter «Fundamentals of digital marketing», dette kurset er et nybegynner kurs for å få en overordnet forståelse. Kurset består av 26 mindre kurs og er beregnet i å ta 40 timer. Jeg følte at de første kursene var akkurat som ved Blueprint, at disse var overfladiske. Deretter kom det mer interessante temaer som SEO, SEM, hvordan å nå segmentet og drive trafikk. Det jeg likte med dette kurset er at en får praktiske oppgaver som en må løse, disse oppgavene var mer casebaserte enn på Blueprint. En annen ting jeg likte er at det er en avsluttende eksamen hvor hvis en ikke klarer det må en vente i 10 timer for å få prøve igjen. Facebook Blueprint kunne en i teorien klare uten å kunne fakta, bare på å prøve seg frem til hva som var riktig. Den større og bedre Facebook Blueprint er det derimot et bedre eksamenssett hvor det sitter en som passer på over facecam. 

Hubspot har jeg ikke prøvd men det er mange interessante kurs i både salg og markedsføring hvor det er kurs og oppgaver for å består kurset. Dette er noe jeg vil se litt mer på i fremtiden. 

Dersom du ikke ønsker å ta nettkurs for å tilegne deg informasjon kan en bruke andre metoder som for eksempel å lese faglige blogger. Høyskolen Kristiania sine Digitale markedsføringsstudenter skriver alle blogg innlegg om interessante temaer hvor du kanskje kan lære noe.  Link til disse bloggene kan du finne HER 

Link til Kursene: