fridaengan March 31, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I likhet med tidligere innlegg skal jeg i samarbeid med Emilie Gunnerød se nærmere på merkeleverandøren TINE. I våre innlegg om TINE har vi skrevet et innlegg hvor vi knyttet selskapet opp mot FNs bærekraftsmål, samt et innlegg hvor vi skrev om TINEs markedsføringstiltak. Det nærmer seg slutten av denne modulen, og vi har gjennom denne tilegnet oss en god del kunnskap om TINE som selskap. I vårt tredje og siste innlegg skal vi gå nærmere inn på de sosiale kommunikasjonsplattformene selskapet benytter seg av og vurdere hvilke av disse som er mest relevant å bruke for å nå mål. 

Valg av kommunikasjonskanaler

Etter en kartlegging av selskapet ser vi at TINE allerede eksisterer på flere av de store sosiale kanalene som Facebook, Instagram, Youtube og Twitter. Dette gir oss et inntrykk av at de i stor grad ønsker å være synlig og bruker kanalene aktivt for å nå ut til flest mulig. De siste årene har man sett en endring i bruken av sosiale medier ved at det har gått fra å være noe enkeltpersoner benytter seg av, til at det nå har blitt en arena hvor bedrifter kan markedsføre seg selv og produsere innhold rettet mot sin målgruppe. Det man kan se av TINE i sosiale medier avhenger av hvilken kommunikasjonsplattform man befinner seg på. Dette tyder på at de ser viktigheten av å tilpasse innholdet sitt etter kommunikasjonsplattform og hvem som faktisk benytter seg av de enkelte plattformene.

Facebook

Facebook er en av de sosiale kommunikasjonsplattformene TINE benytter seg av, og per dags dato har de ca. 126 755 følgere der. En av fordelene med å benytte seg av denne plattformen er at Facebook sine brukere består av mennesker i alle aldre. Tall fra Ipsos viser blant annet 80% av kvinner og 72% av menn over 60 år bruker Facebook, mens de har en betraktelig lavere prosentandel på andre sosiale medier. 

Instagram

TINE benytter seg også av Instagram som en av sine kommunikasjonsplattformer. Her har de blant annet profilen “tine_sa”, som er deres offisielle profil, hvor de markedsfører seg gjennom bilder, videoer og stories til sine godt over 33 000 følgere. 

(Skjermdump fra Instagram)

TINE har i tillegg profilen tinekjokken, hvor de markedsfører seg gjennom å publisere oppskrifter og annet innhold som retter seg mot de mer matinteresserte i deres målgruppe. Denne profilen har nærmere 22 000 følgere, så mye tyder på at TINE har lyktes med å markedsføre seg med to ulike tilnærminger på denne plattformen. 

(Skjermdump fra Instagram)

Youtube

TINE benytter seg også av kommunikasjonsplattformen YouTube, hvor de har brukt samme tilnærming som på Instagram med to ulike profiler. Her har de benyttet samme profilnavn, tine_sa og tinekjokken, hvor tine_sa er deres offisielle YouTube-kanal og står for den mer generelle markedsføringen. Her publiserer de ulike reklamevideoer og kampanjer. Profilen tinekjokken publiserer i likhet med Instagramprofilen oppskrifter og andre kjøkkentips. Vi ser at TINE har en del færre følgere på YouTube enn de har på deres andre sosiale medier, men det kan tenkes at dette er fordi de publiserer innholdet fra YouTube på blant annet Facebook og at videoene kan sees derfra.

(Skjermdump fra YouTube)

Twitter

TINE benytter seg også av Twitter som kommunikasjonsplattform. Ut fra det vi kan se publiseres det ikke innhold like ofte her som på de andre plattformene, men oppdaterer her også med jevne mellomrom. Twitter ser ut til å  brukes mest til politisk debatt og samfunnsengasjement, og siden TINE selv har opplyst at de er opptatt av bærekraft og miljø er nok det mye av grunnen til at de benytter seg av denne plattformen. 

(Skjermdump fra Twitter)

Snapchat

Ut fra det vi kan se av TINE i sosiale medier, benytter de seg ikke av Snapchat som kommunikasjonsplattform. Ifølge Ipsos er 2 455 000 nordmenn brukere, og hele 92% kvinner og 87% menn i alderen 18-29 år har en Snapchat-profil. Dette tyder på at å markedsføre seg via denne kommunikasjonsplattformen kan være svært verdifullt for selskapet. I en artikkel på kampanje.com fra 2017 kommer det frem at TINE, i samarbeid med MediaCom, laget fire forskjellige Snapchat-filter for å synliggjøre TINE mest mulig på 17.mai. 

(Bilde fra kampanje.com)

Artikkelen hevder at disse filtrene ble brukt av over en kvart million nordmenn på nasjonaldagen, og at de nådde ut til 1,8 millioner unike brukere. Dette viser at TINE har mulighet til å nå ut til enormt mange gjennom Snapchat, og vi stiller derfor spørsmål rundt hvorfor de ikke valgt å benytte seg mer av denne kommunikasjonsplattformen, da mye tyder på den kan være svært relevant for dem.

Mye tyder på at TINE har lyktes med å benytte seg av kommunikasjonsplattformer som er relevante for dem. Man ser i tillegg at de bruker tid på å skape innhold som er tilpasset hver enkelt plattform, noe som kommer godt frem på Instagram og Youtube med deres ulike brukerprofiler med forskjellig innhold. Vi skulle gjerne sett at de benyttet seg mer av Snapchat, og håper dette er en plattform hvor vi kommer til å se mer av TINE i tiden fremover.

Kilder: