Emeline Braatlund Larsen January 23, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Brenner du for digitale medier og den nye måten å tenke markedsføring på? Drømmer du om å jobbe som digital markedsfører? Da er det svært viktig å ha en god CV når du skal søke på drømmejobben.

Det finnes et hav av gratis sertifiseringer og enkle triks man kan ta for seg for å skille seg ut i mengden. I denne artikkelen ønsker jeg å gi deg tips og triks som du kan ta i bruk for å gjøre din CV enda bedre!

Bildet hentet fra Stepstone.

Nummer 1: Faglig blogg – en levende CV

Da jeg startet opp på valgfaget mitt «Digital markedsføring» var det en av de første oppfordringene jeg fikk av foreleser – nemlig å opprette en faglig blogg. I løpet av undervisningen skjønte jeg i større grad, viktigheten av å være synlig på nett. Når bedriften skal ansette den riktige ser de ikke bare på CV´en din, men også hvem du er på nett. Hvis de søker på navnet ditt og finner en faglig blogg vil du automatisk skille deg ut fra mengden. Skriver du i tillegg om tema som er av interesse for bedriften du søker på, vil dette gi deg et stort pluss for både deg og drømme-bedriften din.

På den faglige bloggen kan hvem som helst finne ut av hvem du er som person, med både bilde og tekst. Du kan også laste opp en video der du presenterer deg selv. Dette gjør at bedriften ser mer av din personlighet. Blogging for mange kan føles skummelt og rart, men ikke vær så kritisk mot deg selv. Skriv om emner som gjør deg nysgjerrig eller som du synes er interessant!

Tips: sjekk ut Stammen for å lære hvordan å sette opp en WordPress-blogg!

Skjermdump fra Stammen

Nummer 2: Gratis kurs på nett

Har du lyst til å jobbe som digital markedsfører er det ulike kurs du kan imponere med. Fra utdannet.no kan du ta ulike kurs for å bli en bedre markedsfører på nett:

Digital markedsføring. Dette kurset gir deg en god og enkel innføring i selve faget digital markedsføring. Kurset er gratis.

Google Analytics er verktøyet du bruker for å analysere dataene som du får inn via bloggen din. Denne bruker jeg for å se hvor mange som har kikket på bloggen, hvilke innlegg som har flest klikk, hvor leserne mine er fra, hvor gamle de er også videre. Dette gjør det eksempelvis lettere for meg å vite hva folk liker å lese. Dette kurset er også helt gratis!

Google AdWords er et nettbasert annonseverktøy fra Google, der hvem som helst kan gå inn og by på annonseplass koblet til spesifikke søkeord.

Nummer 3: Vær synlig

Det er viktig når du skal søke på ulike jobber at også jobben du søker på, kan søke etter deg. De gjør alltid research for å se hvem du er og hvordan du oppfører deg på sosiale medier. Mine tips er derfor å opprette LinkedIn-profil (hvis du ikke allerede har det) og være synlig på Twitter og Instagram.

LinkedIn kan sammenlignes med en levende CV. Der kan du legge til dine studier, erfaringer, ferdigheter osv. Her er det lett å følge med på drømmebedriften sin profil, og se når de lyser ut stillinger etc. Det er også en perfekt plattform for nettverksbygging.

Twitter og Instagram er også kanaler hvor du bør være representert, spesielt hvis du vil søke på jobb innen digital markedsføring. Dette viser at du bryr deg om å være aktiv og følge med på trender i den digitale verden. Det kan være lurt å være synlig nettopp for å vise at du byr på deg selv og følger med på alt som skjer.

Nummer 4: Engasjer deg

Det kan også være lurt å engasjere seg i frivillig arbeid. Noe du gjør uten å få betalt for det. Det gir et godt inntrykk av deg fordi det kan vise samfunnsengasjement eller omsorg for andre, at du gjør noe ikke bare for egen vinning. Du viser også at du yter mer enn det som forventes av deg som person. Eksempler på slike foreninger kan være Marita Stiftelsen eller Studentunionen.

Jeg håper dette ga deg noen ideer til å løfte din egen CV! Lykke til med søkingen på drømmejobben.

/ Emeline Braatlund Larsen

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*