Magnus Skogsberg April 8, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

E-postmarkedsføring er ifølge de aller fleste undersøkelser den kanalen med best ROI. Altså der du får mest igjen, for hva du bruker på aktiviteten.
Mange tror at e-post lett irriterer kunder, men e-post er faktisk den mest foretrukne kanalen for kommunikasjon i følge kundene selv!

Tidligere i uken hadde vi besøk av Even Ødegård fra INEVO til å snakke om e-postmarkedsføring. Ødegård viste til blant annet 6 tips for hva man bør tenke på for denne type kanal og hvorfor den kan bli og er den mest lønnsomme i de fleste tilfeller.

Tips nr. 1: Samle e-poster

Dette er kanskje åpenbart, men det er noen punkter du bør tenke igjennom når du innhenter e-poster. For det første er det liten vits i å betale for en ferdig lead-liste. Start heller med å gi kunden en grunn til å gi fra seg e-posten. Enten det er i form av en konkurranse, rabattkode, nyhetsbrev og så videre.

Eksempel fra smartmarketer

Jo mer lojal listen med e-poster er, jo større sannsynlighet er det for at effekten vil være til stede. Og til slutt, gjør det enkelt å melde seg på, men pass på at du ikke blir for ivrig! GDPR kan straffe deg hardt dersom kunden selv ikke har meldt seg på.

Nyttig verktøy å velge mellom:

Tips nr. 2: Kunne sende e-poster

Ikke bruk Gmail eller Outlook til å sende ut eposter, det kan fort bli rotete. Det er flere verktøy der ute som tilbyr smarte tjenester for å lage eposter og automatisere dem. Mailchimp er en av de og kan ved enkle grep gjøre en mail mer visuell og profesjonell på mange måter.

Eksempel hentet ut fra Mailchimp

Andre verktøy:

Tips nr. 3: Velg type e-post du skal sende.

Vær presis i budskapet og relevansen for leseren.

Eksempler:

    • Nyhetsbrev
    • Tilbud
    • Kunngjøring
    • Invitasjon til arrangement
    • Transaksjonsmeldinger
    • Remarketing
Nyhetsbrev fra Volvo om ny modell av V60

En type e-post er ikke nødvendigvis passende til den totale målgruppen. Segmenter etter hvilken kundetype, hvilket behov kunden har, og dens oppførsel. Det vil føre til naturlige forskjeller for kommunikasjon og øker relevansen av innholdet rettet mot mottaker.

Tips nr. 4: Skriv gode e-poster

Det er mange der ute som har forstått effekten av e-poster. Derfor er du ikke alene om å “vinne kampen” i innboksen til brukeren. En måte er å bruke emnefeltet på en morderne måte for å skille seg ut.

Eksempel innboks med bruk av emoji og innbydende/forklarende emnefelt

Kontroller e-posten på mobil før du sender den ut. E-post blir oftest lest på mobil og det er viktig her som med nettsider at e-posten er like god utseendemessig på mobil som på desktop. I tillegg sjekkes innboksen da man har dårlig tid og er på farten. Få frem budskapet enkelt og tydelig for leseren!

Gjør e-posten personlig. Ved å bruke mottagerens navn og dens identitet i innholdet vil oppmerksomheten øke og leseren vil prosessere budskapet sterkere.

Tips nr. 5: Ha gode landingssider

Er målet for e-posten en kampanje og brevet inneholder en videreføring til spesifikt sted på nettsiden, MÅ landingssiden være korrekt satt opp. Ofte linkes det til feil sted på nettsiden og hele formålet med e-posten er borte.

Tips nr. 6: Mål resultatene dine

Et av de viktigste tipsene i dette innlegget. Og det aller viktigste når det kommer til all slags aktivitet du foretar i markedsføringen; mål resultat! Hvis ikke, kan man droppe de overnevnte tipsene.

  • Unike åpninger: Hvor mange som har åpnet e-posten.
  • Bounces: Hvor mange e-poster som ikke kunne bli levert.
  • Antall e-poster ikke åpnet: Hvor mange som ikke åpnet e-posten din
  • Avmeldinger: Hvor mange som har meldt seg av listen din.
  • Click-Through Rate: Hvor mange som klikket på en link i e-posten din.
  • Salg: Hvor mange salg som har kommet fra e-posten.

Du scrollet deg helt ned! Da skal du få noen tips til:

Automatiser e-poster

Ved å automatisere e-postene vil du effektivisere og øke konverteringen.

Eksempel hentet ut fra Hostgator Her ser man blant annet velkommen sekvens til nye kunder, reaktivering av inaktive kunder og belønning til aktive kunder.

A og B test

Når man setter i gang en markedsaktivitet kan det endelige resultatet ikke innfri helt som ønsket. Det er fordi mennesker ikke er like og vil reagere som oftest forskjellig. Derfor vil det være lurt å sette opp en A/B test for å teste hvilke markedsaktiviteter som skaper høyest total konvertering.

  • Test emnefelt: Hvilken tekst får mottakeren til å klikke på.
  • Test avsender: Hva/hvem bør stå som avsender.
  • Test tidspunkt: Når er interessen størst for mottakeren.
  • Test forskjellige typer innhold: Bruk av bilder og tekster.
  • Test landingssider: Hvilken landingsside gir høyest konvertering.

 

Jeg håper noe var til nytte, og vil inspirere deg der ute til å sende enda flere e-poster.

Lag en strategi, vær relevant, test og mål resultat.

The post Tips til din e-postmarkedsføring appeared first on Magnus Skogsberg.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*