emiliefg January 20, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Tise, eller advertise som navnet stammer fra er en plattformtjeneste utviklet av to gründere i 2014. Da appen ble lansert i februar 2016 fikk de Jenny Skavlan med på laget som creative director sammen med hennes store pasjon for gjenbruk og second hand. Tise er en gratis app som du laster ned på telefonen og du kan kjøpe alt fra klær, interiør, kust, mobiler, kamera osv via brukerne.
Målgruppen deres er hovedsakelig kvinner mellom 18 og 35 år, men som en aktiv bruker selv har jeg opplevd vel så mange menn som har anskaffet seg denne tjenesten.
Nylig har de også lansert appen i Sverige.

Hvordan fungerer appen?

Like enkelt som bildene over forklarer er det å være bruker av appen. Miljø og bærekraft har aldri vært viktigere i dagens samfunn og bare på noen få år har appen virkelig skutt fart. Ikke bare er det miljøvennlig å handle gjennom Tise, men den kan også bidra til å skape et sosialt nettverk med brukerne seg imellom.
Som forretningsideen deres også sier:

“Utvikle en sosal tjeneste som gjør kjøp og salg av klær til noe morsomt å inspirerende å drive med”.

Hvordan forholder Tise seg til transaksjonskostnader?

Transaksjonskostnader handler om hvor mye tid og ressurser man bruker på å innhente for eksempel informasjon om pris og kvalitet men også troverdighet. I dette tilfellet kan det være troverdighet til kjøper og selger. Ved en kjøpsprosess gjennom Tise kan du aldri være sikker på hverken kjøper eller selger, men de har systemer som kan trygge deg som bruker.
Transaksjonskostnader kan forøvrig deles inn i flere kategoier:

Søke- og informasjonskostnader: Hvilke alternativer har man? Tise har flere konkurrenter som Finn.no, Letgo, Shpock m.fl. Tise kommer som første alternativ når man googler og i mange tilfeller kan det fortelle forbrukeren at tjenesten er lojal, trygg og ikke minst populær. Mange velger nok Tise mye på grunn av dette.

Forhandlingskostnad: Hva med pris, kontrakter, levering og kjøpsvilkår? Når det kommer til appen i seg selv så er den gratis å laste ned og gratis å bruke. Du tjener derimot penger på salgene dine. Ved levering så kan man som nevnt over avtale tid og sted med kjøper eller selger og dere kan overlevere produktet eller dere kan bli enige om at det sendes i posten. Du er heller ikke bundet til et kjøp før du har mottatt produktet så man har muligheten til å trekke seg fra kjøpet om man ønsker det.

Evalueringskostnader: Fornøyd med kjøpet? hva slags opplevelse sitter man igjen med og var det noe galt med produktet som det ikke var informert fra selger? Tise har ingen troverdighetsliste som jeg har fått med meg, men man kan alltids se om selgeren har solgt mye klær fra før av og derav ta et valg.

Tvangskostnader: Er det mulig å refundere om man ikke er fornøyd?
Det er muligheter for å kontakte selgeren på nytt på Tise hvis man ikke er fornøyd, men det er ingen garanti for at man får noe igjen for det. Det er helt opp til selgeren selv.

Etter min mening er Tise som app en genial plattform som gjør at det kastes betraktelig mindre klær i Norge og med det tar vi vare på miljø og gjenbruk. Selv er jeg veldig fornøyd med den og det føles bedre å kunne gi ting man ikke bruker til noen som faktisk har bruk for det. Noe som gjør at oss forbrukere kan skape troverdighet til appen er blant annet fordi de er bevisst på transaksjonskostnadene sine.
Tise har i dag 270.000 trofaste brukere og vokser enormt. De har nylig også lansert en ny kategori som “eiendom” hvor du kan legge ut leiligheten din for salg.
Betyr dette at Tise er i ferd med å ta igjen Finn.no?

-Emilie Gunnerød