synnejacobsen januar 18, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Digitale plattformer er en forretningsmodell som skaper verdier gjennom å legge til rette for transaksjoner mellom to eller flere uavhengige grupper, eksempel forbrukere og leverandører. Plattformer som forretningsmodell er godt egnet som en del av et økosystem, og de ulike plattformene påvirker gjerne hverandre (https://estudie.no/digital-plattform/).

Hva er Tise?
Tise er en norsk gratis-app for kjøp og salg av bruktvarer, spesielt for klær- og interiørartikler. Appen ble lansert i 2016 og har vokst stort på kort tid. Tise har et fokus på bærekraft og at brukthandel skal være enkelt, men at appen har et sosialt og estetisk pent design (Tise.com).

Hvordan tise virker:
For å komme i gang med Tise må en først lage en konto hvor man logger inn via Facebook, hvor informasjon om navn og profilbilde blir hentet. Når en skal legge ut en annonse har man mulighet til å legge ut bilder, velge design på annonsen, tekst, lokasjon og bruke hashtagger. Feeden til Tise kan minne mye om Instagram, hvor man kan følge kontoer, like annonser, følge hashtagger og selvfølgelig med et søkefelt for ovennevnte.

Screenshot: Tise.com

Aktører:
Hovedforbrukerne for Tise er først og fremst kjøpere og selgere, men det også noen andre aktører. Så hvordan tjener Tise penger?

Når du handler og selger gjennom appen tjener man noe applikasjonen kaller for «Tise-cash». Tise-cash kan man bruke videre i det som heter «Cash Store» hvor appen får betalt for at partnere legger ut reklamer og tilbud i «butikken».

Tise er helt gratis å bruke, men man kan også her betale for medlemskap. Appen tilbyr 3 typer medlemskap som inkluderer at selgerens annonser får inkludert betalt plassering på toppliste, tilgang til flere funksjoner innen design og eksklusive fordeler i medlemskapet blant annet.

Trafikk-driver
Tise skiller seg ut med at de utnytter allerede eksisterende nettverk, og har designet appen som et lett verktøy for deling. Man kan dele sin annonse direkte til for eksempel Facebook og Instagram, hvorav i Facebook kan det kobles direkte til eksisterende kjøp- og salgsgrupper. Det er ingen hemmelig at kjøp og salg har en enorm gruppe tilhengere på Facebook, og at dette bidrar til økt trafikk og oppmerksomhet for annonsen på Tise og at nettverkseffekten faller naturlig blant forbrukerne – spesielt unge.

Screenshot: Tise.com

Hva gjør tise for å senke transaksjonskostnadene:
Arne Krokan forklarer at transaksjonskostnader kan deles inn i flere typer som alle kan påvirke hvordan vi tar våre valg (Krokan 2013).

  • Søkekostnader – handler om å finne frem til de mest aktuelle alternativene. Tise har en lik funksjon som for eksempel Finn.no, der annonser kan grupperes inn i ulike kategorier ut fra gjenstand og størrelser (eks sko eller klær). Som nevnt tidligere gjør appen det også lettere ved mulighet for hashtags og eventuelt følge dine favoritt annonsører. Søkekostnadene blir også redusert gjennom muligheten for deling på sosiale medier.
  • Informasjonskostnader – påløper fordi vi ønsker mer detaljert informasjon, som pris, leverandører mm. Tise har et design som minner mye om Instagram, og under annonsen vil man finne «caption» hvor annonsør kan legge inn all relevant informasjon. I tillegg har Tise opprettet en vurderingsmulighet hvor man kan se om annonsøren har fått gode tilbakemeldinger fra tidligere salg.
  • Forhandlingskostnader – oppstår når man skal forhandle om for eksempel pris, leveranse, tidspunkt etc. Når man oppretter en annonse i Tise kan man selv velge pris på varen, legge inn valg om budrunde, og krysse av for om man kan sende varen, om den må hentes eller om man kan møtes/levere. Som tillegg til dette har man meldingfunksjonen hvor man kan avtale nærmere med motsatt part for andre forhold eller avtaler.
  • Beslutningskostnader – er steget når man har kommet frem til gode alternativer og det er aktuelt å gjennomføre et kjøp, må man ta et valg. Går litt sammen med punktet over, og hvilke valg man har tatt tidligere som passer til det aktuelle behovet. Tise har også en betalingsform som heter Safe Payment, som er applikasjonens alternativ for en sikker betalingsløsning. Betalingsløsninger stiller som et betryggende valg for både kjøper og selger, og kan være betryggende dersom for eksempel varen skal sendes via post.
  • Evalueringskostnader – oppstår når man har gjennomført et kjøp og har mottatt varen, om varen står til forventningene. Tise sin funksjon for vurdering av profil kommer til nytte her, og om man er fornøyd med kjøpet er det fint å kunne gi god tilbakemelding til selger. Om kjøper ikke skulle være fornøyd med varen og mener det ikke er i samsvar med det selger har beskrevet, og at kjøpet har foregått under betalingsløsningen Safe Payment må dette dokumenteres. Selger og kjøper kan da inngå en avtale om returnering, men uten bruk av Safe Payment er det ikke noe Tise kan gjøre.
  • Tvangskostnader – kommer til dersom kjøper og selger er uenige, og for eksempel påstander om at en av partene har opptrådt urimelig oppstår. Som nevnt i punktet ovenfor kreves det at transaksjonen har blitt gjennomgått via Safe Payment, om ikke er det lite Tise kan gjøre. Alternativene man har da er å eventuelt rapportere om svindel eller sende beskjed til Tise om hendelsen og bruker. På en annen side er man beskyttet av kjøpsloven inntil to år når man handler som privatperson, men når man handler brukt man må ta en vurdering på hvilken informasjon som har blitt gitt om varen.
Screenshot: «Dagens mest populære» Tise.com

Tise har absolutt opprett en populær plattform for bærekraftig handel og satt brukthandel i lys blant unge. Det er også verdt å nevne kort at applikasjon har lagt til rette for at salget kan gå direkte til UNICEF, og er fint tilskudd for fokuset på bærekraft og veldedighet.

Har du selv tatt i bruk Tise for kjøp eller salg?

Jeg tar gjerne mot innspill og kommentarer!
– Synne Mari Jacobsen Myrbø

Kilder:
https://tise.com

https://estudie.no/digital-plattform/

Krokan, Arne. 2013. Nettverksøkonomi: digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.