jessicaims February 7, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I forelesningen idag hadde vi om mange spennende temaer, men noe av det jeg syntes var mest interessant å høre om var transaksjonskostnader. Hva det var, hvordan det fungerte og hvorfor vi bruker det. Transaksjonskostnader handler enkelt og greit om de ressursene og tiden vi bruker på å finne frem til det spesifikke produktet vi ønsker å kjøpe. Alle mennesker har et behov for å kjøpe tjenester og produkter, men den viktigste faktoren for Ola Nordmann er det økonomiske. Eksempelvis at man skal kjøpe deg en ny vinterjakke og det er mange valgmuligheter fra flere forskjellige leverandører. Da bruker man tid på å utforske forskjellige type modeller, prisen på forskjellige produkter og kvaliteten. Dette med å samle informasjon og lete rundt på nett er noen av stegene i prosessen og det er dette som er transaksjonskostnader.

Vi kan dele transaksjonskostnader inn i 6 deler:

  1. Søkekostnader – Hva er mulighetene?
  2. Informasjonskostnader -Hva gjør de? 
  3. Forhandlingskostnader – Hva koster det? 
  4. Vurderings-/beslutningskostnader -Hvordan kan jeg bestemme meg? 
  5. Evalueringskostnader – Fikk jeg det jeg bestilte?
  6. Tvangskostnader – Hvordan kan jeg få igjen pengene?

Nå i nyere tider har denne prosessen blitt enda mer forenklet og dette er med på å senke transaksjonskostnadene. Nå som digitaliseringen har gjort det mye enklere for oss å finne frem til de beste og billigste produktene blir transaksjonskostnadene mindre. Netthandelen øker i større gra for vært år som går, og det finnes nå flere ulike nettsider som samler informasjonen som trenges på et sted. Et godt  eksempel på dette er Google, de aller flest  tar i bruk denne søketjenesten når de er på utkikk etter noe nytt de trenger i for eksempel garderoben. På google får man opp ulike nettsider med varen de har søkt på, det kommer også opp en fane øverst med forskjellige priser i forskjellige butikker på produktene. Men så har vi også sider som prisjakt.no som er en nettside som samler alle produkter på en side og viser deg hvor du kan kjøpe det billigst. Dette gjør at transaksjonskostnadene minskes og folk bruker mye mindre tid på å finne frem til det de ønsker å kjøpe.

 

Krokan, Arne. (2013. s. 68-73) Nettverksøkonomi – digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo, cappelen dam. 

Transaksjonskostnader, enkelt forklart?