Marius Vestlien Hansen January 17, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

UBER – «Din personlige sjåfør»

Uber er en amerikansk delingsplattform som opererer i 700 byer fordelt på 70 land. Selskapet har per Januar 2020 en børsverdi på cirka 60 milliarder dollar. Ubers forretningsstrategi går ut på å tjene penger på at deres egne sjåfører transporterer kundene fra A til B. Forskjellen fra de og et vanlig taxiselskap er mange, blant annet at man kun kan betale for turen gjennom appen. Uber har hverken bilpark eller taxisentral, tvert i mot er sjåførene nærmest freelancere som kjører når det passer dem selv, sjåførene eier bilene og kundene bestiller taxituren gjennom en app som vist under. 

Skjermdump av hvordan det ser ut i appen når man bestiller en bil.

Uber er en av de mest vellykkede delingsplattformene verden kjenner til i dag. Uber har fra start vært dyktige til å segmentere, og med årene har de vokst enormt og fått muligheten til å utvide ytterligere med flere tjenester. I Norge har vi tjenestene Black, Lux og XL. Under kan du se alle Ubers tjenester. 

Ubers målgruppe forklart av Future Work Technologies

  • Deg som ikke eier egen bil
  • Ikke vil kjøre egen bil til fest
  • Liker å reise med stil
  • Vil ha rimeligere taxi enn hva de tradisjonelle koster

Nettstedet Future Work Technology har skrevet om Uber og hvorfor de er så vellykket. Jeg kommer til å fortelle om hva Uber gjør for å senke transaksjonskostnadene ut mot kundene sine. Under ser dere forretningsmodellen deres.

Hvordan uber fungerer

Hva er transaksjonskostnader, og hva gjør Uber for å senke de? 

Transaksjonskostnader er all den tiden det tar for kundene til et selskap, i dette tilfelle Uber, fra et søk i Google til etter kjøpet er gjennomført. Disse kostnadene kan deles inn i 6 ulike kostnads kategorier som Arne Krokan har fortalt om: 

 Søkekostnader

Hvor lang tid tar det for kunden å finne Uber? Et kjapt Google søk viser at det behøves minimal tid for å finne Uber, så her har selskapet gjort noe rett, selv i Norge hvor de en periode ble bannlyst fra markedet. Det å bestemme seg for å benytte seg av Uber tar imidlertid litt lenger tid. For en person som aldri har benyttet seg av det må man først laste ned appen, for også sette i gang å bruke den. 

Informasjonskostnader

Har selskapet gode ratinger? Er de til å stole på? Hos Uber finnes det mange ulike sjåfører, og alle med ulike vurderinger. Så fort man blir tildelt en sjåfør etter bestilling får man se vurderingen av sjåføren, og man kan velge å avbestille om man ikke er fornøyd. Uber har altså ingen steder hvor man kan se vurderingene før man blir tildelt sjåfør, og det kan være med på å redusere informasjonskostnaden. 

Forhandlingskostnader

Hva må jeg betale? Dette er ofte vanskelig å vite når man kjører vanlig taxi, og man ville sannsynligvis druknet i prissammenligning. Det finnes en god del taxiselskaper der ute som konkurrerer om pris, og det er ikke like lett å finne pris hos de ulike selskapene som stemmer med den du får når du er ferdig med turen. Hos Uber har de løst dette problemet ved å gi et prissjikt på de ulike bilene før man bestiller. 

Prissjiktet man får oppgitt før turen starter

Beslutningskostnader

Den helhetlige beslutningen rundt kjøpet. Hvor mye tid tok det før beslutningen fant sted? noen minutter? noen timer? Med Uber slipper du å vente lenge på Taxi når det er travelt, du kan reise med dyre biler uten å eie en og det skal i utgangspunktet være billigere enn tradisjonell taxi. Det burde være et naturlig førstevalg, noe som også senker beslutningskostnadene.

Evalueringskostnad

Etter varen eller tjenesten er kjøpt og forbrukt er man nødt til å evaluere et kjøp. Hva bruker man tiden på etter et kjøp? Må man skrive en lang klagemail for dårlig service, eller kan man gi 5 stjerner og lene seg tilbake? Uber har gjort det slik at umiddelbart etter en tur er avsluttet vil man kunne evaluere turen, og om man hadde en god tur gir man som oftest en god rating til sjåføren. 

Tvangskostnader

Vil man noen gang få igjen pengene man har lagt i et produkt eller en tjeneste? Om sjåføren hos Uber yter god service og gir deg en behagelig kjøreopplevelse vil man nok føle at turen har betalt seg selv i form av en nytelsesfull tur. 

Oppsummert har Uber blitt en vellykket delingsplatform av mange årsaker. Spesielt kan jeg trekke frem nettverkseffekten og peer to peer markedsføring, hvor vedkommende som anbefaler Uber til en annen som tar det i bruk får en belønning i form av rabatt på neste  kjøretur. Hver nye bruker Uber får har en stor fordel for de eksisterende brukene, og slik vil Uber kunne vokse i det uendelige. 

Jeg ønsker stadig vekk å forbedre meg. Legg gjerne igjen en kommentar på innlegget mitt slik at jeg kan bli en bedre skribent.