veggis86 January 26, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

hentet fra Pexels.com 26.01.2020

Hei,

I dette
innlegget så vil jeg tar for meg begrepene filterbobler og ekkokammer. Jeg
kommer til å gi en kort forklaring på hva disse fenomenene betyr og avslutningsvis
«filosofere» hva konsekvensene av dem med tanke på samfunnsutviklingen.

Filterbobler
og ekkokammer:

Se for deg
at du sitter og søker på ett bestemt tema eller emne i Google eller at du
trykker på «liker» knappen på ett innlegg på Facebook. Både Google og Facebook
bruker mekanismer og algoritmer som samler inn data for det du har søkt på.
Slik bygger dem en «profil» av deg, som siler ut og favoriserer informasjonen
som synliggjøres på nett. Både Google og Facebook benytter seg av den
informasjonen du etterlater deg på nett til å filtrere ut det de mener du interesserer
deg for på nett.

Når du for
eksempel sitter på nett og søker på sko. Du klikker deg inn på en bestemt
nettbutikk og klikker deg rundt. Jeg vet ikke om du har tenkt noe på dette, men
når du neste gang logger deg inn på Facebook så er det med stor sannsynlighet
at det da vil komme opp reklame på din side som omhandler sko. Facebooks Open
Graph
er designet og utviklet på en slik måte at den filtrerer ut det dine «venner»
velger og det som du kan ha størst interesse for. På denne måten blir vi
automatisk plassert inn i ekkokammre. Altså «bobler» av informasjon delt blant
dine venner og grupper som forsterker deres holdninger, verdier og felles
interesser.

Google sin Pagerank
og Facebooks Edgerank forsterkereffekten av filterbobler. Transaksjonskostnadene
reduseres for oss «brukere» av slike tjenester. Vi finner raskere frem til aktuell
informasjon og slipper å kaste vekk tiden vår på det vi mener ikke er av interesse
for oss selv. Eller er det slik?

Hva vil
konsekvensene av dette medføre?

Som nevnt samler
både Google og Facebook inn relevant informasjon basert på vår «profil», men
det er ikke nødvendigvis bra for oss brukere av søkemotorer. Alle sporene som
vi etterlater oss på nett vil sørge for at vi kan gå glipp av mye annen viktig
informasjon. Det har vært en del fokus rundt «fake news» i sosiale medier i det
siste. Oss brukere blir lettere manipulert til å tro at de nyhetene vi leser
eller klikker oss inn på til tider oppfattes som korrekte. Vi har kanskje blitt
litt for naive til å tro at alt vi leser eller trykker oss inn på via sosiale
medier er fakta. Ettersom den informasjonen vi får frem når vi søker i en
søkemotor baseres på algoritmer fra tidligere søk og vår «profil», så tenker
jeg også at mye bra informasjon også blir utelukket. Jeg tenker at vi burde
være flinkere til å bli mer kritisk til hva vi leser og kildene informasjonen
kommer fra.

Vi har nok
lettere for å bli mer utsatt for svindel på nett nå enn tidligere også. Det
skal ikke mye til for at vi klikker oss inn på en nettside som kan utgi seg for
å selge sko, men som tilsynelatende viser seg at nettsiden er falsk eller
drevet av svindlere. Vi etterlater oss spor på slike nettsider og serverer dem
all vår informasjon. Vær kritisk til hva slags spor du etterlater deg på nett.
Virker tilbudet for godt til å være sant, så er det nok noe «ugler i mosen» og dessverre
så går dette ut over våre rasjonelle beslutninger.

Vi fokuserer
stadig mer på å utgi oss selv på sosiale medier. Vi elsker å legge ut bilder
for å vise hva vi driver med og ønsker med dette å bli mer akseptert for være
den personen som man nødvendigvis ikke egentlig er. Vi blir så opptatt av å
vise vår livstil og på denne måten blir vi også utsatt for reklamer,
informasjonskapsler og delinger som til tider kanskje ikke er det beste for
hver enkelt person og noen ganger skadelig i form for mobbing på nett eller «netthat».

Hva tenker
dere rundt utviklingen av filterbobler og ekkokammre?

Kilder:

Krokan, Arne. 2017. Nettverksøkonomi: digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk