vildechristinskildrud January 9, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Under første forelesning med Arne
Krokan, ble det tatt opp et tema som jeg syns er ekstra interessant. Temaet er
disruptiv innovasjon. Disruptiv innovasjon handler om at en ny teknologi, et
nytt produkt eller firma inntar posisjonen som markedsleder og svekker det gamle
betraktelig. Et godt eksempel på dette er Netflix som har tatt over for DVD og
DVD-spillere. Det er ikke så vanlig å kjøpe eller leie en DVD, når man skal slappe
av med en film på fredagskvelden lengre.

Virksomheter som ikke er obs på at
slikt kan skje, kan ende opp med verst mulig utfall. Hvis man har utdaterte
produkter og ikke er endringsvillig vil andre produkter ta over og salget vil etter
hvert ta slutt. Det er en stor fordel og følge nøye med på endringer og
trender. Den største fordelen vil være å være endringen som skaper trenden.

Kodak-moment

Kodak-moment var et kjent uttrykk før i tiden da de fleste brukte Kodak for å samle minner via bilder. Dette tok først en rask vending da det digitale kameraet kom. Kodak hadde en sjanse til å være de første til å lansere denne ideen, men valgte å si nei til personen som leverte prototypen på pulten deres og fortsatt i gamle baner. Det digitale kameraet ble raskt lansert av konkurrenter og Kodak-moment ble historie. Kodak kom seg på beina igjen, men innen kategorien «minner via bilder» kan det bli vanskelig å ta posisjonen som markedsleder når plattformer som Instagram er så populært som nå. De fleste bruker mobilkamera for å «capture the moment».

Hentet fra https://www.telegraph.co.uk/

Ny teknologi, apper og produkter
blir utviklet hele tiden, den neste bedre enn den forrige. Hvordan blir det for
nåværende markedsledere som IPhone og Mc Donalds i fremtiden? Og hva med dagens
bokhandler? Bøker innen alle sjangre fra skjønnlitteratur til kokebøker blir
oftere og oftere tilgjengelig via internett. Derfor blir turen fra dørstokken
hjemme og til bokhandelen bare lengre og lengre når vi oppdager hvor lett
tilgjengelig det vi leter etter egentlig er. Hva kan bokhandelen gjøre for å
ikke havne i glemmeboken?

Tips for en kontinuerlig god markedsposisjon

Ifølge nettsiden Deloitte fortalte 44%
av lederne i en global undersøkelse gjort i 2015 gjennomført av MIT Sloan
Managment Review og Deloitte at deres virksomhet ikke forbereder seg
tilstrekkelig for at digitale endringer som skal komme. Etter å ha lest en del
artikler om endringer, vil jeg trekke frem noen viktige punkter å huske på for
å være forberedt på endringer.

  1. Følge tett med på nye trender
  2. Holde på med innovasjon kontinuerlig – råd om forbedring/innovasjon trenger ikke komme fra ledere eller sjefer. Gode ideer kan komme fra alle som kjenner godt til produktet.
  3. God kommunikasjon med alle som jobber i virksomheten er viktig, da endring kan være skremmende for mange. Vær åpen om at endring kan skje.
  4. Ha høy nok kapital til at uforutsette endringer ikke kan gjøre stor skade.

/ Vilde Christin Skildrud