Lina Bergva Isaksen mars 22, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I forbindelse med en skoleeksamen har jeg sammen med to medstudenter laget og lansert en nettbutikk. Denne oppgaven er en del av faget E-handel og går ut på å opprette en velfungerende nettbutikk innen et viss tidsrom. Det har vært en interessant og lærerik prosess fra implementering av funksjoner til design. Det har med andre ord vært en lang prosess bestående av ulike steg fra å utvikle en idé til offisiell lansering.

Forsiden til nettbutikken

Planlegging og opprettelse av nettbutikk
Først og fremst startet vi med planlegging av plattform. Vi valgte å bruke Shopify da denne hadde flere fordeler som brukervennlighet og gode løsninger. Dermed jobbet vi oss fremover ved å kjøpe domenenavn etter ønske og planlegge nettbutikkens helhet. Under planleggingsfasen kom vi også fram til hvilket produkt vi ønsker å selge og hvilken målgruppe vi vil rette oss mot. Valget landet derfor på smykker til kvinner. Ved å ta i bruk tjenesten Oberlo kunne vi importere varer via dropshipping, som i dette tilfellet var en fordel da det man unngår ekstra kostnader rundt varelager.

Her vises det en oversikt over kategoriene av smykker vi selger på nettbutikken. Herunder kan man trykke seg inn for å se alle produktene med produktbeskrivelse og flere bilder.

Store deler av utviklingen til nettbutikken bestod av en rekke testing av funksjoner, design og innhold. Denne delen av prosessen er noe vi jobbet kontinuerlig med ettersom design og vedlikehold er essensielt for at nettbutikken skal fungere optimalt. Vi har blant annet satt et stort fokus på trygg netthandel og implementerte fort noen gode betalingsløsninger. Målet vårt er å ha en brukervennlig nettside med trygge, enkle og oversiktlige løsninger.

Markedsføring
Vi opprettet ganske raskt en bedriftsside på Facebook og ved bruk av denne ble det skapt mer trafikk på både nettbutikken og andre sosiale medier. Hovedmålet med dette var å nå ut til flest mulig potensielle kunder ved å gi informasjon om for eksempel lanseringen. Vi tok også i bruk Instagram, LinkedIn og Snapchat for å skape interesse og engasjement blant familie, venner, bekjente og ukjente. Vi benyttet oss også av e-postmarkedsføring som sender ut nyhetsbrev, kunngjøringer og tilbud til kundegruppen.

Hva jeg har lært av prosessen
Denne eksamensoppgaven har vært veldig lærerik, krevende og interessant. Jeg har lært masse om hvordan opprette og gjennomføre en nettbutikk, samt dets funksjoner. Avslutningsvis så håper jeg dette innlegget gir deg et lite innblikk i hvordan en nettbutikk fungerer.