deimantekros August 10, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dag vil jeg se nærmere på nettbutikken til elektronikkjeden POWER, og vurdere den etter 9 kriterier som er inspirert av Karl Philip Lund. Innlegget er en del av eksamen i faget Digital Markedsføring på Høyskolen Kristiania.

Kriteriene jeg skal måle nettbutikken opp mot er:

  1. Førsteinntrykk og brukervennlighet
  2. Søkefunksjon
  3. Leveringsalternativer, -tid og -kostnader
  4. Synlighet
  5. Teknologi og hastighet
  6. Kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Priser og utmerkelser
  9. Konsept og strategi
  1. Førsteinntrykk og brukervennlighet

    Førsteinntrykket av en nettbutikk er utrolig viktig. Det er nesten likt som førsteinntrykket man får i en fysisk butikk. Om en fysisk butikk ser rotete ut er det ikke så veldig mye mer til før du snur og går. Slik er det på nettbutikk også. Om nettsiden er ryddig og oversiktlig, da ar det mer sannsynlig at man får lyst til å handle der.

    For å vurdere førsteinntrykket skal jeg se om viktig informasjon kommer tydelig frem, nettsiden er ryddig og enkel å bruke til å finne frem ting.

Hjemmeside.

Når jeg går inn på nettbutikken til POWER, det første jeg legger merke til er at nettsiden er ikke veldig ryddig. POWER er kjent til å være en billigere kjede sammenlignet med konkurrenter, men alle disse små bildene ser smakløs og litt for billig ut. Det kommer alt for mye informasjon med en gang og jeg vil nesten forlate siden med en gang. For å sammenligne Power med Elkjøp, ville jeg gjerne valgt å bruke Elkjøp nettbutikken til å finne frem ting og lese om produkter, selv om hos Power de fleste produktene er billigere.

Nedover kan dere se hvor minimal er nettbutikken til Elkjøp.

Elkjøp.no

En annen ting er at Meny knappen forsvinner når siden blir åpnet i en stor vindu. Når man gjør vindu til en mindre – knappen kommer tilbake. Som sagt menyen finnes ikke i det hele tatt, siden mennesker naturligvis åpner nettsidene i store vinduer.

‘Meny’ knappen til stedet.

Terningkast: 1

2. Søkefunksjon

Søkemotoren er noe jeg liker veldig godt. Med en gang begynner man å taste inn, kommer det forslag til produkter. Ved å søke ‘airpods’ ser vi at de har både tilbehør til øreproppene, informasjon om det mest populære produktet, i tillegg til det, kommer det opp kategorier, merker og sider.

Søkefunksjon: airpods

Terningkast: 5

3. Leveringsalternativer, -tid og -kostnader

POWER tilbyr 3 leveringsalternativer i hele Norge:
1. Pakkelevering på døren med Bring (144kr)
2. Post i butikk (79kr)
3. Leveres til POWER-butikk og hentes (0kr)

Det var ikke så enkelt å finne leveringsinformasjon på nettbutikken uten å sette inn varen i handlekurven og fullført hele informasjon for å få oversikt over prisene og alternativene. Ved å sammenligne prisene med en av konkurrentene (Elkjøp) fant jeg ut at POWER sin leveranse er dyrere. 2-7 dager leveringstid gir en stor pluss, men 30 dagers åpent kjøp er litt for lite for en butikk som selger elektroniske varer.

Terningkast: 3

4. Synlighet

Dette er det første som kommer opp når man søker på ‘power’ på Google. Det er ingen tvil hvem de er. Man kan se en kort oversikt over hva de har å tilby. POWER er godt synlig i Google og dette er en stor fordel for merkenavnet.

Organisk søk: power

Hvis vi prøver å søke opp ‘elektronikk’, kommer POWER dessverre ikke opp på den første siden i Google. Dette burde de fokusert på: oppdatere SEO slik at de blir mer synlige og ikke forsvinner mellom de andre elektronikk giganter.

Organisk søk: elektronikk

POWER har en stor forbedringspotensiale når det gjelder synlighet på Google.

Terningkast: 2

5. Teknologi og hastighet

Jeg brukte PageSpeed Insights fra Google for å teste hastigheten til power.no både på mobil og datamaskin. I følge tribes.no faller 40% av besøkende fra dersom det tar mer enn fire sekunder å laste opp nettsiden din. POWER laster opp raskere enn det, men det kunne vært enda litt bedre. I forhold til andre sider hastigheten på denne siden er lav.

Hastigheten på mobil.
Hastigheten på datamaskin.

Terningkast: 26. Kundetilfredshet

POWER oppgir ikke mulighet til å skrive reviews eller vurdere de på Facebook dessverre. Vanligvis er det slik når bedriften har mest dårlige vurderinger, derfor blir vurderingene skjult.
For å finne ut at POWER har bare 1/5 vurdering på Trustpilot var uforventet. Dette er noe de burde konsentrere seg om og jobbe med å forbedre resultater, for at de har allerede stengt 704 butikker siden 2009.

Anmeldelser på Trustpilot.

Terningkast: 1

7. Trygghet

POWER er en ganske kjent kjede, som gjør det enklere å stole på. De har sertifisering av Trygg E-handel nederst på hjemmesiden, som bekrefter at siden er sertifisert, stabil finansielt og har ingen kundeklager. Om den siste er jeg litt skeptisk, etter at jeg har lest vurderingene på Trustpilot.

Terningkast: 5

8. Priser og utmerkelser

Nettsiden fronter et par utmerkelser. De har blitt kåret med ”Beste PC-tilbud” på dinside.no og vunnet ”Kundeserviceprisen” 2019.

Terningkast: 5

9. Konsept og strategi

Konseptet til POWER i mine øyner er for dem å være en tilbudsmaskin som XXL. Å tilby prisavslag og litt billigere varer enn konkurrenter tiltrekker kundene og gjør det enklere å selge flere produkter. De har en sterk merkenavn med en klar, kjent og synlig logo som er en stor fordel.

Etter å ha stengt så mange varehus, POWER har målet å øke omsetningen med nær to milliarder kroner på to år og øke antallet butikker igjen (e24.no). Strategien er å være markedsutfordrer. Konsernsjefen til POWER forteller at de skal streve for å stjele markedsandeler fra rivalen Elkjøp som er den største aktør i Norden.

For å være en markedsutfordrer kan være sterkt utfordrende, men ved å kommunisere markedet på en riktig måte og være godt synlig både på Google, sosiale medier og andre mediekanaler kan lønne seg.

Terningast: 4

Konklusjon

Gjennomsnittsterngkast ligger på 3,1. Resultatet er ikke for dårlig, men POWER har et sterkt forbedrigspotensiale.

Hva hadde jeg gjort for å forbedre denne nettbutikken:
– Omgjort hele hjemmesiden på nytt. Ville satt opp bildene og tilbud på en mer ryddig og minimal måte, slik at alt hadde vært mer oversiktlig og enklere å lese.
– Hadde utarbeidet SEO for å stige opp på Google organisk søk. Ville undersøkt nøkkelord og konkurrenter minst en gang i uken.
– Forbedret hastigheten til nettbutikken. De fleste sidene som hjelper med å målet hastigheten gir en gratis og detaljert forslag til forbedring.
– Undersøke anmeldelsene på Trustpilot og andre portaler for å finne ut hvorfor de fleste kunder har blitt misfornøyde og hva kunne vi gjort bedre til å øke total vurdering. Personlig ville jeg ikke kjøpt noe hos de når det er 71% som mener at POWER kundeservice er dårlig.

Kilder:
@ https://e24.no/naeringsliv/i/OnG1W1/power-kjeden-med-kjemperesultat-har-lagt-ned-butikker-hvert-aar-siden-2009-naa-oeker-de-igjen
@ https://stammen.no/e-handel/her-kan-du-trygt-handle-julegaver-pa-nett#kriterier