Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette enkle, men viktige blogginnlegget ønsker jeg å fortelle deg om verdien i sertifiseringer. Det finnes mange mulige måter å ta sertifiseringer på. De jeg vil fortelle deg om er de man kan ta over internett. Disse er da alltid tilgjengelig og du kan ta de hvor og når som helst. Mange av dem er også helt gratis!

Hvorfor jeg i dette innlegget vil fortelle deg om viktigheten av å ta sertifiseringer handler om at det ikke bare vil gi deg mer kunnskap om et fagfelt, men disse sertifiseringene vil også øke din verdi som enkeltperson når du skal søke etter drømmejobben. Du vil også gjøre CV´en din bedre ved å ta et par sertifiseringer.

Ønsker du å lære mer om tips og triks til en bedre CV, les blogginnlegget mitt her.

Visste du at… det første arbeidsgiveren gjør når h*n skal ansette deg er å sjekke deg opp på Google og LinkedIn? (Dagsavisen, 2018) Derfor tror jeg det er svært lurt av deg å ha full kontroll over alt som ligger ute på nett, samt at LinkedIn-profilen din er så god som mulig.

LinkedIn er som en levende CV, og det er derfor svært viktig at du legger ut alt du har gjort både av frivillig arbeid og tidligere arbeidserfaringer/utdanning. Ønsker du at jeg skal skrive et innlegg her på bloggen om LinkedIn og alt det har å tilby? Legg gjerne igjen en kommentar!

LinkedIn har en egen seksjon hvor du kan legge til alle sertifiseringer du har tatt. Det er her du kan velge å skille deg ut som kandidat for å få drømmejobben. Sånn ser det ut på LinkedIn:

Skjermdump fra egen LinkedIn-profil.

Et lite tips: velg et kurs på nett som har et sertifiseringsbevis i endt kurs. Dette kan du lagre som pdf, og ta med til fremtidig arbeidsgiver, eller bare ha som bevis på at du har bestått kurset.

Som en del av eksamen denne måneden gjorde jeg disse sertifiseringene:

  1. Google Analytics for beginners https://analytics.google.com/analytics/academy/
  2. Advanced Google Analytics https://analytics.google.com/analytics/academy/course/7
  3. Google Analytics for Power User https://analytics.google.com/analytics/academy/course/9
  4. Introduction to Data Studio https://analytics.google.com/analytics/academy/course/10
  5. Google Tag Manager https://analytics.google.com/analytics/academy/course/5
  6. Facebook Blueprint (ikke gratis) https://www.facebook.com/business/learn/certification
  7. 2-day Crash Course med Growth Tribe (ikke gratis) https://growthtribe.no/
  8. Google Ads Fundamentals https://academy.exceedlms.com/student/path/3132-google-ads-fundamentals
  9. Google Digital Garage https://learndigital.withgoogle.com/digitalgarage

Så… hva lærer man av å ta disse kursene?

For at du skal få god innsikt i hva de ulike kursene tilbyr kommer jeg til å gi en kort forklaring hva de ulike kursene står for.

1. Google Analytics (sertifisering 1, 2, 3)

Her lærer du om om hvordan å bruke analyseverktøyet. Kurs i analytics er lagd både for nybegynner og for andre som har gjort det før. Gratis.

2. Google Data Studio

Dette kurset gir deg en god innføring på hvordan du kan sette opp dine egne “dashboards” hvis man skal presentere tall hentet fra analytics. Google Data Studio er perfekt å bruke når man skal vise tall til noen som ikke vanligvis jobber med analyse. Gratis.

3. Google Tag Manager Fundamentals

Her lærer du hvordan man kan forenkle implementerings- og administrasjonprosessen for markedsførere, analytikere og utviklere. Gratis.

4. Facebook Blueprint

Facebook Blueprint er ett av kursene jeg har tatt som dessverre ikke er gratis. Men dette hjelper deg til å forstå hele Facebook Business Manager (som er siden du jobber i for å administrere annonser, tracke annonser osv).

5. 2-day Crash Course med Growth Tribe

Dette 2-dager kurset som Growth Tribe holder handler om å få et bredt spekter av verktøy som man kan implementere i sin arbeidshverdag for å øke vekst, på fortest mulig måte. Her får du mange growth hacks, istedenfor “lifehacks”! Dette kurset er dessverre heller ikke gratis.

6. Google Ads Fundamentals

Dette kurset dekker grunnleggende og mellomliggende konsepter, inkludert fordelene med elektronisk annonsering i Google. Her lærer du de beste praksisene for å administrerer og optimalisere Google-annonsekampanjer. Gratis.

7. Google Digital Garage

Dette var mitt favoritt-kurs! Her fikk man en utrolig god innføring i hva digital markedsføring handler om, og hvordan man burde tenke som en digital markedsfører. Jeg tok kurset som heter “Fundamentals of digital marketing”. Virkelig å anbefale. Gratis.

Så litt refleksjon helt til slutt.. Hva er det jeg har lært?

Det er mye jeg ikke kunne før jeg tok disse kursene, så jeg føler jeg har lært utrolig mye. Jeg har lært mye om digital markedsføring ved å ta emne på Høyskolen Kristiania, men jeg har også fått bedre forståelse av digital markedsføring ved å ta disse kursene. Såpass mye at jeg tror det er bedre at jeg skriver dette i stikkordsform. Forresten! Mens du leser så kan du tenke at disse punktene kan i fremtiden være skrevet av deg!

  • Dypere forståelse av hva Google faktisk tilbyr helt gratis
  • Dypere forståelse av hva Facebook faktisk tilbyr helt gratis
  • Hvordan å analyserebest mulig måte
  • Hvordan bruke verktøyene riktig
  • Jeg har blitt mer konkurransedyktig, jeg skiller meg mer ut i mengden
  • Generelt bedre utnyttelse av verktøyene
  • Generelt bedre forståelse for hvordan digital markedsføring faktisk fungerer (ref. digital garage)
  • Generelt bedre innblikk i de ulike rollene og oppgavene som skal gjøres i den digitale markedsføringen

Jeg håper denne bloggposten ga deg bedre innblikk og forståelse av alt som finnes der ute av sertifiseringer. Om det er noe du lurer på svarer jeg gjerne i kommentarfeltet! Ellers send meg en mail/melding.

Lykke til med sertifiseringene!

Kilder:

Dagsavisen, 2018: https://www.dagsavisen.no/innenriks/den-nye-sjefen-din-googler-deg-og-sjekker-linkedin-facebook-instagram-og-youtube-1.1206541

Glasspaper, 2019: https://www.glasspaper.no/nyheter/2019/februar/hvorfor-ta-sertifiseringer/