GerdJReiersen March 19, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette innlegget er skrevet i samarbeid med mine medstudenter Kim Mu og Pernille Engerbakk Skei.

Innledning

I vårt forrige innlegg skrev vi om Vero Moda og hvordan de praktiserer corporate sustainability. Klesmerkets bærekraftige handlinger inkluderer blant annet å bruke resirkulert materiale ved produksjon, bruke mindre vann ved farging av klær og bruke fornybar energi. Vero Moda gjør en dyktig og viktig jobb for å være bærekraftig – og det inkluderer også å utnytte de kommunikasjonskanalene de har for å påvirke målgruppen til å leve mer bevisst og bærekraftig. I dette innlegget skal vi se nærmere på hvordan Vero Moda markedsfører for deres bærekraftige kolleksjoner og andre tiltak de har gjennomført.

Kommunikasjonskanaler

Vero Modas kommunikasjonskanaler er mange – og de inkluderer Facebook, Instagram, egen hjemmeside og LinkedIn. For å nå ut til så mange som mulig, benytter de seg også av affiliate programs hvor de samarbeider med influensere. Vero Moda er mest aktiv på deres personlige hjemmeside og nettplattformer som Instagram og Facebook. Med over 2 millioner følgere på Facebook og 500 000 følgere på Instagram, oppdaterer klesmerket regelmessig med innlegg, bilder og videoer. 

Kommunikasjonsmålene

Kommunikasjonsmålet til Vero Moda er tydeliggjort gjennom innlegg og videoer på sosiale medier. Deres bærekraftige kolleksjoner kommuniserer et mål om at klærne skal brukes lenge og i tillegg bevisstgjør målgruppen på at klærne er produsert med resirkulert materiale. 
Videre oppfordrer klesmerket også målgruppen til å leve mer bærekraftig. Her legger Vero Moda ut innlegg regelmessig der de engasjerer med publikum om deres bærekraftige valg.

Vero Moda sin Facebook-profil der de har lagt ut video av Tsutsumi Hoang

I forbindelse med Vero Modas markedsføring av deres nyeste bærekraftige kolleksjon, AWARE, har de inngått et samarbeid med den norske influenseren Tsutsumi Hoang. Gjennom dette samarbeidet, har klesmerket spilt inn en reklamefilm som illustrerer hvordan Tsutsumi tar bevisste og bærekraftige valg. Eksemplene inkluderer å sykle mer, kjøpe blomster med lang levetid og være mer bevisst på hvordan klær er blitt produsert, samt om klærne er produsert med bærekraftige tekstiler og materialer.

Video fra Vero Moda sin facebook-profil av Tsutsumi Hoang.

Ved å samarbeide med en influenser, har Vero Moda et potensiale til å nå ut til flere følgere da influensere kan engasjere og kommunisere mer direkte med deres personlige følgere. Tsutsumis reklamefilm tar også utgangspunkt til det mer personlige ved å illustrere hvordan hun tar bærekraftige beslutninger i sin hverdag – og bidrar til en mer autentisk markedsføring.

Andre tiltak

Gjennom Facebook og Instagram har Vero Moda hovedsakelig lagt fokus på deres bærekraftige kleskolleksjoner. Som nevnt, er Vero Moda tilgjengelig på flere kommunikasjonskanaler, og det inkluderer også LinkedIn, samt deres personlige nettside.

På LinkedIn har klesmerket lagt stor verdi i menneskerettigheter. På grunn av deres demografiske målgruppe, som er i hovedsak kvinner, har Vero Moda lagt størst fokus på kvinners rettigheter og den internasjonale kvinnedagen.

Vero Moda sin profil på LinkedIn

Andre bærekraftige tiltak er også blitt benyttet. Ved å ta betalt for papirposer, donerer Vero Moda en andel av kostnadene til Great Green Wall. Denne organisasjonen har et mål om å gro 8000 kilometer med trær i Afrika. Dette tiltaket gjør at naturen konverterer CO2 til oksygen, i tillegg til å sysselsette flere folk. Vero Moda kaller tiltaket for “Grow a Change” – og markedsfører for dette på Instagram stories og på nettside.

Konklusjon

Vero Moda bruker mange forskjellige kommunikasjonskanaler for å markedsføre merket sitt, og spredt på alle disse kan de nå ut til flere millioner mennesker. Med en influenser som passer deres holdninger og estetiske stil når de ut til flere, samtidig som de sprer budskapet om at Vero Moda er et bærekraftig merke. Innholdet fra Vero Moda varierer ut i fra hvilken plattform det postes i. LinkedIn har en informativ tone for å skape et bedre omdømme for selve merket, mens Instagram fokuserer mer på å inspirere og informere kunder, slik at de blir motivert til å kjøpe produkter. Et nøkkelord som ofte gjentar seg i markedsføringen til Vero Moda er «bærekraft», og er et tema som de belyser både på business-siden og når de kommuniserer til kundene.

Kilder:

https://unsplash.com/
Vero Moda sin profil på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/vero-moda/