JulieKlippenberg February 25, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Forrige vårsemester bestod en eksamensoppgave av å sette opp nettbutikk. Oppgaven ble en enorm læringsprosess der vi stadig mestret nye ting vi ikke hadde regnet med på forhånd. Det var en spennende og morsom oppgave jeg gjerne vil dele! 

Å utvikle en nettbutikk var helt nytt for alle på eksamensgruppa, og dermed var det meste en stor utfordring i begynnelsen. Ikke kun måtte vi bestemme oss for hvilken plattform vi ville benytte til nettbutikk, men hvordan skulle vi få tak i produkter? Skulle det selges internasjonalt eller i Norge? Hvordan sette priser? Hvor mange produkter skulle vi ha? Bilder? Listen med spørsmål var lang, og oppgaven virket svært utfordrende. Likevel forstod vi at dette kunne vi lære enormt mye av, det var tross alt en morsom oppgave, så vi brettet opp armene og bestemte oss for å få til dette! 

Design 
Det tok heldigvis ikke lang tid før vi så en tydelig retning med oppgaven. Vi opprettet nettbutikken Caleo1 gjennom Shopify, som bestod av to merker og ulike produkter innen kosmetikk og skjønnhet. (Obs! De sosiale mediene er nå fjernet). Mye tid gikk med til å eksperimentere med design, produktkategorier og bilder. Plutselig liknet det faktisk en nettbutikk! Mange timer gikk med til tutorials-videoer der YouTube ble vår gode venn. Deretter ble det meste lettere og lettere. Det hadde også vært ønskelig å endre domenet, slik at man slipper ”.myshopify.com” i nettleseren da folk skal besøke nettbutikken. Da dette var en skoleoppgave valgte vi å ikke endre i første omgang. 

Når det gjelder design av nettsiden var det ikke alt som kunne styres slik vi ønsket, da vi benyttet gratisversjoner. Men vi kunne teste ut mange måter å sette opp siden på for å få det optimale resultatet vi så for oss. Dette viste en utmerket løsning for en start-up bedrift med begrenset kapital. Ved design av header og ulike sider hadde vi noen styrker. Innad gruppa har vi kunnskaper i ulike programmer og hva vi tenker fungerer godt visuelt. 

Produkter og varelager 
I begynnelsen vurderte vi å selge produkter som allerede eksisterte gjennom ulike utvidelser/plugins som ”Oberlo”, der du enkelt kan legge inn produkter til egen nettbutikk. Likevel syntes vi det hadde vært gøy og fått til annet som føltes mer som noe eget! Gjennom egne kontakter fikk vi muligheten til et lite samarbeid med Strindberg AS. Selv om vår nettbutikk ikke var ”reell” mottok vi produktbilder, informasjon og innhold de besitter. Dette fikk vi disponere som vi ønsket. 

Når det gjelder varelager var tanken at vi skulle sitte med dette selv. Langsiktig var ikke det en optimal løsning, men for en kort periode er det gunstig sett fra et økonomisk perspektiv. Som nevnt vurderte vi å velge produkter fra ”Oberlo” eller ”Aliexpress”. Uten mulighet for lagring av varer måtte vi da benyttet ”dropshipping”. Til dette er det flere fordeler som å slippe og tenke på hvor lageret skal være, hvem som pakker og generelt hvordan det skulle fungert i praksis. Likevel så vi en del utfordringer da varen sendes direkte fra leverandør til kunden ved bestilling. Da ville vi manglet kontroll og det kan oppstå usikkerhet om kunden får levert det vi lover. I tillegg kan leveringstiden være mer uklar enn det vi kunne kontrollere bedre selv. Til nettopp dette eksisterer en rekke konkurrenter med lynraske leveringstider som gjør at dropshipping var en større ulempe. Fordi leveringstid er verdifullt for kunder, og muligens noe som vektlegges ved valg av nettbutikk. 

Etter en usikker begynnelse ble vi positive etter det første møtet med Shopify! Det var enkelt å sette seg inn i. Samtidig har Shopify selv lagt ut en rekke YouTube-videoer som hjelper alle nybegynnere på veien. Man må tillate seg litt frustrasjon, eksperimentere og bruke tid inne på siden – så vil man til slutt finne ut av det meste!