Hans February 24, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Valg av produkt

Vi har valgt å selge produkter for damens velvære, skjønnhet og mote, som er laget av naturlige og miljøvennlige materialer.

Start din egen nettbutikk. Opprettelse av nettbutikk. Hans Klenner

Bakgrunn for valget og refleksjon over konkurransebildet

Det med å velge hva slags produkter vi skulle selge tok
oss et par dager. Vi startet med å gjøre en reseach for å finne ut hvilke
kategorier var de mest populære i forhold til etterspørsel, trafikk og som
kunne gi oss gode salgsmuligheter.

I begynnelsen var vår ide å selge alle slags produkter
uansett kategori, så lenge de solgte godt, men fant ut at dette ville ha gitt
kundene en følelse av utrygghet. I vår situasjon prøver vi å vise kompetanse i
det vi gjør for å kunne dermed få deres tillit og deretter nå potensielle
lojale kunder. Vi ønsker at kundene våre, i det øyeblikket de besøker
nettbutikken, skal skjønne med en gang hva vi selger og hva vi fokuserer oss
på, derfor vurderte vi på nytt og valgte å rette oss mot en nisje. Deretter ble
vi enige om at vi skulle se etter produkter innenfor kategorien “kvinner”.
Igjen er denne kategorien ganske bred, så vi måtte finne en mer detaljert
underkategori. En av oss hadde Varehandel- bærekraftig og digital i første
kvartal av denne semester, og er noe som hadde mye innflytelse i det vi senere
valgte å rette oss til.

Verden i dag befinner seg i en konstant endring på makronivå som er et resultat av den teknologiske utviklingen, og dette har vokst viral de siste årene. Ved siden av dette har det også blitt vital å ha et større fokus på miljøet. Vi vet at i dagens samfunn er det flere og flere som stadig er mer interessert i å bevare miljøet og for å oppnå en grønnere livsstil. Ved å velge naturlige stoffer fremfor andre syntetiske eller kunstige materialer, bidrar vi sammen til et mer bærekraftig samfunn. Vi har sett at applikasjoner som “Too Good To Go” får forbrukerne til å fokusere mer og mer på miljøet, og de har fått betydelig oppmerksomhet.

Spørsmålet var da, hva slags produkter kunne vi selge til kvinner i hensyn til den grønne tanken, som samtidig skulle gi dem en følelse av god samvittighet etter å ha kjøpt disse? Svaret ligger i produkter laget av miljøvennlige materialer som dekker kundenes behov og samtidig reduserer mengden av plast, som brukes til å produsere nye produkter. Å kjøpe våre produkter betyr at samme produkter i en plast versjon blir sperret, noe som er positivt for vårt miljø. I utgangspunkt har vi tatt fokus på produkter innen kvinnens velvære og skjønnhet som er laget av naturlige treverk, steiner eller bambus. Som et resultat av dette har vi valgt å kalle oss for “Greener”. Eksempler på produkter vi selger er sminke og tannbørster laget av bambusfiber, eller armbånd og øredobber laget av tre.         

Logistikk, markedsføring og kundeservice. markedsføringsstrategi. Start din egen nettbutikk

Naturlige produkter er blitt en trend og bambus faller innenfor denne kategorien. Vi har relativ lite konkurranse i markedet og det kan ende opp i ulike veier. Enten det åpner for oss flere muligheter i markedet, eller siden etterspørsel er lav, kan det være risikabel. Samme skjer med “winning products”, som har utrolig høy etterspørsel. Marked er mettet og mange ikke velger å selge slike produkter siden det er stor konkurranse, mens andre ser muligheter siden etterspørsel er høy, fordi det betyr det at de blir solgt. Sannsynlighet for at konkurranse blir større etter hvert siden miljøproblemer blir nå oftere tatt opp i medier og stadig flere bidrar til en grønnere verden er stor.

Logistikk, markedsføring og
kundeservice

Logistikk

Vi har satt opp vår nettbutikk Greener.no
ved hjelp av en e-handelsplattform som heter Shopify. Vi skal drive med dropshipping
og har valgt AliExpress som plattform, siden den gir oss et bredt utvalg av
produkter. Shopify har en del gratis applikasjoner som gjør det enklere for
brukerne å sette opp ²pop-up² meldinger med rabattkoder, sende
gratis nyhetsbrev og importere produktsomtaler til egen nettbutikk, slik at det
sosiale bevis og pålitelighet øker. Et eksempel på slike applikasjoner er
Oberlo eller AliExpress Review Importer.

Vi starter med å importere de utvalgte produkter til vår nettside, deretter redigerer vi produktets navn og beskrivelser slik at de blir mer attraktive og unike for besøkende. Ofte følger produktene lange, kjedelige og unyttige tekster som hverken forklarer noe eller trekker kundenes oppmerksomhet. I denne fasen er det også svært viktig å velge ut riktige bilder med god kvalitet og som viser produktet tydelig. Vi har en del fordeler med å drive dropshipping, for det første får vi en kortere og enklere forsyningskjede. Vi trenger ikke å ta kontakt med et mellomledd siden alt vi bestiller fra AliExpress sendes direkte til kundene. Det er deres ansvar å sørge for at produktene blir levert, i motsetningen til industrisamfunnet der en tredje aktør er nødvendig. Prosessen er slik, kundene handler på vår nettside og vi godkjenner bestillingene gjennom appen Oberlo, som fyller ut automatisk informasjonen til hver eneste kunde.

Følgende bildet viser hele forsyningskjeden for et produkt, fra startfasen- råmaterialer, til sluttfasen- kunden. Også har vi markert de leddene i kjeden som vi hopper over med dropshipping

Valg av produkter. Vår egen nettbutikk. Hans Klenner. Digital Markedsføring

Andre fordel med å samarbeide med AliExpress

vi sparer penger ved at vi ikke trenger å leie et fysisk varelager. I tillegg har vi ingen behov for å tenke på planlegging, administrasjon og håndteringen av produktene. Det betyr at vi unngår å kjøpe store mengder av et produkt, som kanskje ikke blir solgt i det hele tatt. Det trenges nesten ingen investering i oppstartsfasen, i motsetning til hvordan det er i industrisamfunnet. Sagt på en enklere måte er dropshipping ganske rimelig i vår aktuell situasjon.

Selv om det er en fordel å ha en kortere og enklere
forsyningskjede, er det også noen ulemper. Når vi driver med dropshipping har
vi ingen anelse om hvem er leverandørene eller hvordan varene blir distribuert.
Det å ikke ha kontroll på leverandører og varene er skummelt, men er
selvfølgelig en risiko vi må ta om vi velger å bruke AliExpress. Vi har heller
ikke noe kunnskap om produksjon eller kvaliteten på produktene. Vi vet ikke om
de er like bra som de blir fremstått på bildene, med mindre vi kjøper de selv. Et
annet problem er at vi har lite eller ingen kontroll på leveringstiden.

Vi har ulike valg når vi velger leveringsalternativ og disse
varierer etter hvor mye man bestemmer å investere. Om du ønsker at produktene
blir sendt fortest mulig, bør du velge ePacket som tar mellom 2 til 3 uker. Om
du velger den standard free shipping til AliExpress kan det ta opptil en måned
eller mer, for produktet å komme fram. Vi vil at kundene skal velge oss fremfor
konkurrentene, derfor har vi valgt å tilby gratis levering med ePacket, som
blir det rimeligste alternativet for oss. I utgangspunktet er leveringen
gratis, men vi setter våre produktpriser høyere. 

De fleste av oss har handlet på internett og har da fått
en del erfaring. Det skjer i mange tilfeller at vi endelig finner et produkt
til en rimelig pris som vi har bestemt oss for å kjøpe, og når vi kommer til
betalingssiden legger vi merke til at prisen har plutselig steget pga. frakts
kostnad. Da skjer det at mange av oss tenker oss om og forlater nettbutikken,
deretter velger vi andre konkurrenter som tilbyr gratis levering. Detter er da
en psykologisk faktor som er avgjørende for mange. Siden vi ikke har noe
kontroll på leverandørene, kan vi ikke være trygge på at kundene får det de har
bestilt. Vi har heller ingen garanti på at varene blir levert i god stand,
eller om de blir levert i det hele tatt. For å forsøke å unngå den type
risikoen, har vi da valgt at produktene vi importerer til vår nettbutikk følger
følgende kriterier:

  • Har blitt solgt flest ganger
  • Har fått mellom 4 -5 stjerner på rating
  • Har mange kundeomtaler i forhold til antall solgte varer (det er vi veldig obs på fordi mange “faker” antall ganger produktet har blitt bestilt)
Valg av produkter. Feedback. Vår egen nettbutikk. Hans Klenner. Angie Vazquez. Digital Markedsføring

Det finnes alltid kunder som kommer til å kontakte oss
for en eller annen (negativ) grunn, men ved å gjøre det slik, synker vi
risikoen for at slike tilbakemeldinger kommer ofte.

Det med å oppnå et salg er selvfølgelig en viktig sak,
men målet vårt er å bruke Shopify og dropshipping som en læringsprosess. Vi
ønsker å utnytte det for å få mest mulig kunnskap innen ulike områder, som
logistikk, markedsføring og kundeservice. Det er ikke bare å sette opp en
nettbutikk, det handler også om å arbeide en lanseringsplan og håndtere
logistikk. Det å håndtere problemer når disse oppstår, enten det er med kundene
eller andre involverte aktører, er det som kommer til å forberede og å forbedre
oss i dette feltet.

Markedsføring

Først og frem ønsker vi å markedsføre nettbutikken vår,
ved å bruke ads på både Facebook og Instagram, siden disse appene er de som får
mest trafikk. Vi skal selge bærekraftige produkter til en kvinnelig målgruppe
som er opptatt av skjønnhet og velvære, og som har en viss grad interesse for
en grønnere verden. Vi kommer til å kjøre ads som er rettet mot engasjerte
kunder som har en viss kjøpsatferd på Facebook. Også grupper som har noen
forhold med bærekraftighet. Vi synes det er veldig lurt å unngå grupper som
ikke har noen interesse for det. Vi ønsker å tilby miljøverner kvinner en
mulighet for å bidra i kampen for en grønnere verden. Det samme strategien skal
vi bruke i Instagram, disse ads skal settes i øynene til folk som følger
relevante sider/ grupper. Vi har også tenkt å bruke influencer marketing, som
betyr at vi betaler en influencer (noen som har mange følgere) for å promotere
produktet vårt. 

Vi ønsker å skape impulskjøpsfølelse hos besøkende, ved
hjelp av ulike gratis applikasjoner som Shopify tilbyr. Disse applikasjoner vil
øke sannsynligheten for at besøkende utfører et kjøp som de ikke nødvendigvis
hadde tenkt å gjøre. Dette kan gjøres ved å informere kunden om:

  • Det
    er knapphet på et produkt
  • Salget
    varer kun kort tid så de bør forte seg, dette gjør vi ved å bruke applikasjoner
    som for eksempel Count Down Timer, som vi ser på bilde under.
Valg av produkter. Vår egen nettbutikk. Hans Klenner. Angie Vazquez. Digital Markedsføring

For å fremstå som mer pålitelige har vi laget en Facebook side som heter Greener World, i tillegg til en Instagram konto som heter greener.no. Her kan kundene dele sine meninger om både nettbutikken og produktene. Vi forsøker å være så aktive som mulig med publikum ved å kommentere/ like hver enkelt feedback, i tillegg til å svare på chatten til nettbutikken som er direktekoblet til Facebook-chatten. Disse ser slik ut:

Greener World. Kundeservice. Vår nettbutikk. Digitale tjenester. Greener.no

Sist men ikke minst, skal vi drive med
e-mail marketing. Når besøkende lander i nettbutikken, vil det kommer en popup
melding for de som vil melde seg på vår ukentlig nyhetsbrev. De første 500 som
melder seg vil få en rabattkode på 20% avslag på sitt første kjøp.

Kundeservice

Vi mener at håndtering av kundeservice
er i dagens samfunn en av de viktigste områdene i en hvilken som helst
virksomhet, i motsetning til gamle tider hvor det viktigste var å få flere
salg. Globalisering har ført stor konkurranse for alle i markedet og kunden har
derfor flere valg for hvem de skal handle hos. I henhold til dette legger vi
stort fokus på å tilby en så bra kundeservice som mulig. Vi er opptatt av å
være ærlig om leveringstid og retur-muligheter. Vi har skrevet refund policy
veldig tydelig slik at kunden har det tilgjengelig og synlig, så vi unngår
scammers. Om noe oppstår, kan kundene kontakte oss på enten vår e-mail GreenerUs@outlook.com,
eller via Facebook-chatt 24/7.

Når det gjelder refusjon av penger, er
det to ting kunden må være oppmerksom på. Vi gir refusjon kun når kunden får et
ødelagt produkt eller når kunden har fått et produkt de ikke har bestilt. Skjer
noe av dette, må kunden kontakte oss, og sende ordrenummer med et bilde av
produktet for å bekrefte klaget. Deretter må de sende oss varen for å få
refusjonen et par dager senere.

The post Vil du starte din egen nettbutikk? slik gjorde vi det appeared first on Hans Alexis Klenner Moncada.