Malene Edvardsen March 6, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette er et kort innlegg om hva begrepene viral vekst, nettverkseffekter, transaksjonskostnader og hva increasing returns er.

Viral vekst kan sammenlignes med ild som sprer seg i tørt gress. De fleste har en Facebook eller Instagram profil, hvor de deler, liker og legger ut bilder/tekst. La oss si at hunden din har forsvunnet, du legger ut en post på Facebook om dette, og denne posten når da ut til alle dine Facebookvenner. Deler dine Facebookvenner denne statusen vil den nå ut til enda flere personer, og sannsynligheten for at hunden din vil bli funnet øker. Det er dette viral vekst handler om, det er noe som sprer seg, raskt.

Bilde: https://pixabay.com/en/connections-communications-social-2099068/

Ved deling i sosiale medier oppstår det nettverkseffekter – spredning og deling som skjer viralt. Digitale goder er spesielt utsatt for nettverkseffekter, det skyldes at digitale tjenester har mye lavere transaksjonskostnader enn de tjenestene som skjer manuelt som fortalt i boken til Arne Krokan. På Facebook er det en egen gruppe kalt Sminke-elskere her blir det delt erfaringer rundt produkter fra forskjellige nettsider – dette bidrar til nettverkseffekter.

Skal du til London så ringer du ikke alle hotellene i London for å finne ut av hvilket hotell som passer best til din økonomi, det folk flest gjør er å søke opp hoteller på booking.com, trivago.com eller liknende. Da kan man rangere hotell etter stjerner, pris, komfort osv. Her vil transaksjonskostnadene være veldig lave siden alt foregår digitalt. Skulle man gjort dette ved å ringe rundt  til hoteller ville da transaksjonskostnadene vært betydelig større. De ressursene du bruker på å ringe rundt til hvert eneste hotell er det som vil være transaksjonskostnadene. Da sier det seg selv at ved å gjøre dette på nettet vil det gå mye raskere.

Ved increasing returns så tjener virksomheten mer og mer penger desto flere som bruker den digitale tjenesten. Kostnadene vil ikke øke ved økt brukermasse. For eksempel Facebook tjener masse penger på alle brukerne deres ved at de selger informasjonen om brukerne videre til andre aktører.

Kilde: Krokan, Arne. 2013. Nettverksøkonomi: digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm.

 

// Malene Edvardsen